جراحي ترميم جمجمه يا كرانيوپلاستي

متخصص در جراحي مغز و اعصاب ،ستون فقرات ،نوروآندوسكپي ، جراحي قاعده جمجه

جراحي ترميم جمجمه يا كرانيوپلاستي

۱۴ بازديد ۰ نظر

ترميم جمجمه

ترميم جمجمه

به جراحي ترميم آسيب ديدگي و نواقص جمجمه كرانيوپلاستي يا ترميم جمجمه مي گويند كه نوعي از جراحي پلاستيك مرتبط با جمجمه است كه توسط جراح مغز و اعصاب انجام مي شود. براي تعمير نقص يا شكاف استخوان جمجمه ممكن است از پيوند استخوان از جاهاي ديگر بدن يا از يك ماده مصنوعي استفاده شود.

ممكن است اتفاقات مختلفي باعث بروز نقص در جمجمه شود. شايع‌ترين آن ها ضربه مغزي است. گاهي بر اثر ضربه شديد به طور مثال در تصادفات ، شكستگي در جمجمه به گونه اي اتفاق مي افتد كه ديگر امكان استفاده از استخوان خرد شده در جراحي وجود ندارد و ناچار بعد از تخليه خونريزي مغزي، زخم بيمار بدون جاگذاري استخوان بسته مي‌شود.

گاهي ممكن است بر اثر سكته مغزي يا تومور مغزي يا مشكلات ديگر مغز دچار تورم شود و به قسمت هاي ديگر فشار وارد كند و جراح قسمتي از استخوان جمجمه را براي رفع تورم بردارد و پس از درمان و رفع تورم استخوان مجدد در جراحي دوم به محل اوليه برگردانده مي شود.

جراحي به چه صورت انجام مي شود ؟

بعد از بيهوشي جراح پوست بيمار را به دقت برش مي دهد و به آرامي آن را به لايه هاي جداگانه تقسيم مي كند لبه هاي استخوان اطراف را تميز مي كند و سطح را آماده مي كند تا استخوان يا ايمپلنت بتواند به درستي در محل آسيب ديده قرار بگيرد. با قرار دادن استخوان يا ايمپلنت در محل، خونريزي كنترل مي شود و جراح دوباره پوست خود را به محل اولي خود برگردانده و بخيه مي كند. بعد از جراحي ممكن است بيمار دچار سر درد شديد باشد كه با قرص ها و تزريقات تسكين داده مي شود اگر متوجه موارد زير شديد . بلافاصله با جراح خود تماس بگيريد:

  • افزايش سردرد
  • تب
  • تشنج
  • تورم يا عفونت در زخم
براي مطالعه ادامه مطالب و پرسش به لينك زير مراجعه كنيد :
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.